Móda je, zvláště co se oblečení týče, velmi proměnlivá. Mnohdy není snadné držet s ní krok ani pro zapáleného fanouška. Prakticky každé dva či tři měsíce je totiž „in“ něco nového, což znamená, že je potřeba obnovit šatník. A to také nebývá levná záležitost, alespoň pokud chceme kvalitní kousky. Většina žen proto se zaujetím čte módní časopisy či články na internetu, aby včas věděly, co mají do svého outfitu zařadit. Jen málokterá z nich se však zamyslí nad tím, kdo to vše vlastně určuje. Kdo nám říká, co bude módní příští sezónu?
Klasickým předpokladem je, že trendy vytváří sami uživatelé – vyberou si, co se jim líbí, ostatní je začnou kopírovat, a výsledkem je módní trend. To však není pravda. Koneckonců, jak bychom mohli tímto způsobem vědět, co se bude nosit v blízké budoucnosti? Odpověď je tedy samozřejmě poněkud jiná. Odpovědní jsou za to především módní návrháři. Ti doslova vybírají, co se bude nosit, a to nejen na módních přehlídkách, ale také v běžném životě. Právě oni dodávají materiály, které následně kopírují časopisy po celém světě.
Je pravdou, že my lidé jsme velmi snadno manipulovatelní, a firmy, nejen ty oděvní, toho využívají k dosažení co nejvyššího zisku. A s tím jim velmi pomáhají média. Proto není zrovna snadné se z tohoto kruhu vymanit, zvláště pokud chcete vypadat dobře. Pak vám totiž nezbude nic jiného, než tyto trendy následovat.
A kdo z toho všeho těží? Samozřejmě oděvní průmysl, který může trendové oblečení prodávat podstatně dráž, neboť lidi jsou za něj ochotni zaplatit. Pak také návrháři, jejichž modely se prodávají. Není tedy divu, že spolupracují, aby dosáhli co nejvyššího zisku. Co tedy můžeme dělat, abychom se z tohoto začarovaného kruhu vymanili? Bohužel, moc toho není. Jednou z mála možností je nedbat na módu a nosit zkrátka to, co nám sluší a v čem se cítíme dobře. To se však v dnešní společnosti bohužel příliš nenosí.